Rebranding – o co w tym chodzi?

Rebranding – o co w tym chodzi?

Jak zadbać o rozpoznawalność swojej marki

Każda marka dąży do tego, by była jak najlepiej rozpoznawalna na rynku. Od tego, ilu potencjalnych klientów ją rozpoznaje zależy powodzenie biznesu – im bardziej znana marka, tym częściej kupujemy jej produkty. Taki proces budowania i umacniania marki jest określany jako branding. Ważnymi elementami wpływającymi na powodzenie tego procesu są, np. rozpoznawalne logo, hasło, slogan czy piosenka. Czasami jednak dotychczasowe działania nie przynoszą oczekiwanych efektów i marka wymaga zmian, by zaistnieć na nowo – wtedy potrzebny jest rebranding.

Odnowienie marki

Rebranding oznacza znaczną modyfikację jednego lub wszystkich elementów składowych marki. Głównym zadaniem rebrandingu jest “odnowienie” marki – np. dodanie jej określonych właściwości, podkreślenie konkretnych zmian, przeniesienie uwagi na jakieś konkretne cechy marki lub produktu itp. Rebranding może zostać zastosowany jeśli wartość marki ulegnie spadkowi, np. w związku ze zmianą trendów na rynku lub pojawieniem się konkurencji. Najczęściej jednak takie działania są podejmowane, gdy dochodzi do fuzji lub przejęcia działalności.

Rebranding – o co w tym chodzi?

Rebranding to proces skomplikowany i kosztowny, dlatego przedsiębiorcy muszą podejść do niego z dużą dozą cierpliwości i uwagi. Wymagane może być zastosowanie innego sposobu reklamowania produktów i usług, nacisk na inne ich cechy, a także odmienny charakter komunikacji z klientem. Od podstaw trzeba drukować materiały firmowe, ulotki i plakaty. Konieczne jest także zaprojektowanie złożonej kampanii reklamowej, informującej społeczeństwo o dokonywanym rebrandingu. Takie działania muszą zostać bardzo skrupulatnie zaplanowane, ponieważ trzeba dotrzeć do wszystkich ludzi, w których świadomości zdążyła już się utrwalić poprzednia marka.

Rebranding musi dokonać się szybko i sprawnie, by na rynku nie funkcjonowały równocześnie dwie marki. Aby wszystkie zmiany zaszły bezproblemowo koniecznie jest zastosowanie odpowiedniej strategii marketingowej, zwłaszcza gdy odnowienie marki wiąże się z jej wzmocnieniem i próbą osiągnięcia wyższej pozycji na rynku – np. poprzez zmianę oferty, ulepszenie produktów/usług lub wyeksponowanie cech dotychczas mało zauważanych. Na przykład marka tanich produktów na każdą kieszeń, w świadomości klientów jest odbierana jako połączenie niskie ceny – marna jakość. Aby wzmocnić swoją pozycję na rynku firma może zastosować rebranding, porzucając podkreślanie “taniości” na rzecz wyeksponowania wysokiej jakości produktów, np. poprzez informowanie o uzyskanych przez nie certyfikatach.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *